Viikko
Kuukausi
6kk
Olen huolestunut, kuinka laiskoiksi ja riippuvaisiksi olemme muuttuneet. Tekoäly ja sen seuraukset ovat vasta alkutekijöissään ja yhteiskuntamme nojaa sen varaan jo vaarallisen paljon.
En kritisoi tekoälyä keksintönä, vaan sen käyttäjiä. Uskaltaisin väittää, että lähes kaikkien tavallisten tallaajien yleinen tiedonhaku on siirtynyt melkeinpä täysin tekoälyn varaan. Miksi edes yrittää etsiä tietoa itse, kun Google tarjoaa tekoälyvastauksia ennen kuin edes ehdit lukemaan muita hakutuloksia?
Muistan vielä hyvin, kuinka kouluissa meitä piiskattiin sanallisesti Wikipedian käyttämisestä tietolähteenä. Ymmärrän kyllä mitä sillä ajettiin takaa, mutta nykyään koko lähdekriittisyys vaikuttaa hävinneen. Onko nyt parempi, kun olemme vaihtaneet mahdollisimman puolueettoman ja vapaaehtoisten voimin toimivan tietolähteen suurten yritysten ja vieraiden valtioiden hallitsemiin palveluihin?
Tästä luotettavuusongelmasta kertoo hyvin kesäkuun alussa yhdysvaltalaisen tekoäly-yritys Anthropicin julkaisema omilta osa-alueiltaan maailman paras tekoälymalli Fable 5. Maailmanlaajuiseksi julkaistun Fablen käyttäminen loppui kuitenkin kuin seinään.
Yhdysvaltojen hallinto ilmoitti löytäneensä mallista kansallista turvallisuutta uhkaavia puutteita ja he päättivät yksipuolisella ilmoituksella rajoittaa mallin vientiä maasta. Anthropic ei kuitenkaan pystynyt rajoittamaan mallin käyttöä vain yhdysvaltalaisille, joten malli poistettiin käytöstä kaikkialta.
Tämä on erittäin huolestuttavaa, koska olemme tottuneet käyttämään pääsääntöisesti yhdysvaltalaisia tekoälymalleja. Lisäksi päätös rajoittaa malli vain yhdysvaltalaisille kertoo paljon valtion nykyisen hallituksen luotettavuudesta. Jos uhka olisi ollut todellinen, eihän mallia olisi jätetty edes omille kansalaisille.
Tekoälyn mahdollistama laiskuus on mielestäni myös osittain huvittavaa. Moni muukin on varmaan huomannut, ihan myös täällä paikallisella tasolla, että erikokoiset yritykset, vaikuttajat tai vaikkapa poliitikot ovat siirtyneet käyttämään mainonnassaan ja tuotteissaan tekoälyä täysimittaisesti. Ainakin omalla kohdalla tällaisen AI-slopin käyttäminen ammatillisella tasolla herättää lähinnä myötähäpeää ja huvitusta, eikä todellakaan minkäänlaista houkutusta asiaa kohtaan. Tekoäly on työkalu, ei ratkaisu.
Oskari Heikkilä
Kirjoittaja työskentelee Lapuan Sanomien kesätoimittajana